sunnuntai 6. lokakuuta 2013

Tien Päällä: Fanfest 2013 lauantai


Meillä on yhä muutama pidempi juttu työn alla kuten raportti tämän vuoden Traconista mutta nyt kuitenkin vuorosta pitkästä aikaa nopeahko päivitys tien päältä.

Vietimme viikonlopun ensimmäistä kertaa järjestettävästä populaarikulttuuritapahtuma Fanfestista. Kokonaisuutena ensimmäisestä päivästä jäi hieman ristiriitaiset fiilikset. Suurimmaksi osaksi järjestelyt ja ohjelma toimivat mutta muutama juttu ei sitten meidän mielestämme toiminut sitten yhtään.

Alla siis muutamia nopeita mietteitä lauantaipäivän ohjelmista ja ylipäätänsä. Myöhemmin sitten ehkä vähän syväluotaavampaa analyysia.

Saavuimme Paasitornille hieman ennen yhtätoista. Paikka oli tuttu vuoden 2006 Finncon-Animeconista jolloin se oli ollut aivan täpötäynnä mutta tällä kertaa väkeä oli huomattavasti vähemmän ja liikkuminen olikin paljon helpompaa.


Me jaoimmekin heti sisälle päästyämme voimavaramme ja menimme katsomaan eri ohjelmia. Itse en vanhana Marvelistina voinut vastustaa esitelmää aiheesta.

Marvelin nousu ja tuho (ja nousu)
Aiheena oli siis se kuinka Marvel yhtiö onnistui useista huippusuosituista sarjakuvistaan (Fantastic Four, Spiderman) sekä 90-luvun alun huippumyynneistä huolimatta ajautumaan konkurssiin 90-luvun puolivälissä.

Itse esitelmä sisälsi paljon asiantuntevaa tietoa mutta sen jäsentely olisi voinut olla hieman parempaa. Itse olisin myös kaivannut hieman enemmän kuvitusta tasapainottamaan tekstimäärää, kun kuitenkin visuaalisesta mediasta oli kysymys.

Klassista Hämistä tarkastelussa

Itse myös olisi ehkä vielä selkeämmin tuonut esille yhden oleellisen seikan. Eli vaikka Marvel edesauttoi paljon omalla sekoiluillaan tilannettaan niin kokonaisuutena Marvelin romahdus 90-luvulla oli osa yleistä sarjakuvayhtiöiden alamäkeä, josta kärsi myös Marvelin pahin kilpailija DC Comics.

Informaatiota tuli kuitenkin todella paljon ja sitä esitettiin selkeästi. Myös minulle ihan uutta tietoa tuli kivasti ja kokonaisuutena kyseessä oli oikein hyvä ohjelma sekä aloitus Fanfestille.




 Kirjoittanut Korppisusi

Dragon Age – tasa-arvoa Thedasissa

En ole vieläkään itse päässyt pelaamaan Dragon Age-pelejä, vaikka ne ovat pitkään kyllä kutkuttaneet. Niinpä päätin mennä tänne k-18 luennolle, joka ohjelmakuvauksensa perusteella kuulosti hyvin mielenkiintoiselta. Ohjelman alkuosa oli selvästi tarkoitettu vasta-alkajille, sillä siinä mentiin yksityiskohtaisesti läpi valikoituja naishahmoja sekä pelin eri rotuja, uskontoja ja kulttuureita sukupuolen näkökulmasta. Spoilereita ei tullut ja tällaiselle pelistä mitään tietämättömälle ohjelma oli juuri sopiva.

Ensimmäisen Dragon Agen PC-kansi

Katsomossa oli silti paljon peliä pelanneita, siitä päätellen että eri hahmot saivat vaihtelevan suuruisia suosionosoituksia. Yleisössä oli myös muutamia ihmisiä, joiden mielestä oli mielenkiintoisempaa supattaa pitkään ja useasti keskenään kuin kuunnella luentoa. Se on epäkunnioittavaa sekä ohjelmanpitäjää että muuta yleisöä kohtaan, joten pyydän, älkää tehkö sitä!

Morriganin konseptitaidetta

Kalvot olivat tyylikkäät ja selkeät, mutta vähän häiritsi se, että tekstin seassa oli paljon englanninkielisiä termejä pelistä. Vaikeaahan se on varmasti niille käännöstä keksiä, mutta tökki se silti. Vähän enemmän varmuutta ja voimaa voisi ensi kerralla tuoda esitykseen, mutta itse esiintymisjännityksestä kärsivänä ymmärrän kyllä että jänskättää. Loppupuolella luentoa keskityttiin naisten ja naishahmojen asemaan pelaajayhteisössä ja viimeinen puolituntinen olikin varattu koko yleisön keskustelulle. Se olikin koko ohjelman parasta antia, tykkäsin kovasti!






 Kirjoittanut Grandpa Cthulhu

TARDISin varjo - Tohtorin pimeämpi puoli
Tämä ohjelmanumero ikävä kyllä olikin sitten täydellinen pettymys. Hyvä ja mielenkiintoinen aihe meni täysin hukkaan ala-arvoisen toteutuksen vuoksi. Ohjelmanpitäjät olivat ensikertalaisia joten sen perusteella voisi hyvin ymmärtää ja antaa anteeksi teknisen säädön sekä pienen hapuilun esiintymisessä.

Ohjelma veti paljon yleisöä, toivottavasti muut saivat jotain irti.

Mutta se että toinen ohjelmanpitäjistä lukee monotonisella äänellä omat osuutensa suorana paperista tai että ohjelmanpitäjät keskeyttävät toisiaan ja eksyvät kesken kaiken juttelemaan keskenään aivan muuta on jo todella iso pettymys. Kaikenkaikkiaan tuntui että aiheen asiallisen käsittelemisen sijaan ohjelman olikin suunnattu lähinnä nuoremmille harrastajille jotta nämä voisivat yhdessä ihkuilla videoklipeille.

Oli todella sääli että näinkin hyvä ohjelma-aihe hukattiin lähinnä herp derppailuun ja 45 minuutin jälkeen olimme saaneet siitä tarpeeksemme joten poistuimme kesken.

Fanitytöstä tohtoriksi
Edellisen ohjelman pettymyksen jälkeen tämä toimikin erittäin hyvänä lääkkeenä siihen. Erittäin asiallinen sekä hauska esitys siitä millaisia haasteita populaarikulttuuri-aiheen kuten supersankarisarjakuvan fanittaminen sekä tutkiminen yliopistotasolla luovat. Oli paljon hyvää pohdintaa siitä mitä fanittaminen on ja miten populaarikulttuuri-aiheisiin suhtaudutaan tutkimusmaailmassa.

Alan Moore ja fanityttö/tutkija

Esitelmä oli siis hyvin akateemishenkinen mutta Mervi Miettinen onnistui pitämään aiheen mielenkiintoisena niin että missään vaiheessa ei tullut liian (yliopisto)luentomainen olo. Ehdottomasti suosittelen kaikille että esimerkiksi ensi vuoden Tampere Kuplii goes Academicissa käytte kuuntelemassa häntä!


Adventures in Post-production
Jäi hieman epäselväksi oliko ohjelman pitänyt Nick Bell ihan (erityis)vieraana Fanfestissa vai päätynyt vain muuten olemaan Suomessa ja pitämässä ohjelmaa mutta todella hieno juttu että oli! Herra oli nimittäin tehnyt laajasti eri brittisarjoihin sekä muutamiin elokuviin tehosteita. Hän sitten kertoikin siitä sekä omasta urastaan ja eri tehtävistä mitä alalla oli joutunut tekemän erittäin informatiivisesti sekä hauskasti. 

Nick Bell kertoo työtehtävistään
Itse esitelmäosuus ei kestänyt kovinkaan pitkään joten yleisökysymyksiin jäi paljon aikaa mutta se olikin ihan hyvä sillä kysymyksiä tuli paljon ja ne olivat oikein hyviä. Nick vastailikin niihin parhaimpansa mukaan ja kertoikin esimerkiksi työn alla olevista projekteistaan sekä suosikeistaan omista efektitöistään.

Oli erittäin mielenkiintoinen kokonaisuus ja juuri sellainen ohjelmanumero joita tällä hetkellä ei hirveästi ole muissa suomalaisissa tapahtumissa näkynyt joten tästä kyllä pisteet Fanfestille.





 Kirjoittanut Korppisusi

'Forgive me for all I have done and all I must do' – Portrayals of Negative Motherhood in George R.R. Martin's A Game of Thrones, A Clash of Kings and A Storm of Swords

Pienen shoppailukierroksen jälkeen suuntasimme tänne. Olimme pari minuttia myöhässä sillä jäimme suustamme kiinni scifisetien pöydän ääreen. Ohjelman aihe oli erittäin kiinnostava, sillä molemmat pidämme kovasti Martinin fiktiosta. Itse olen vain katsonut sarjaa, Grandpa Cthulhu on lukenut neljänteen kirjaan asti. Muutamia pieniä spoilereita minulle siis tuli, mutta ne eivät häirinneet.

Koko puolitoistatuntinen oli englanniksi kalvoja myöten, mutta ohjelmanpitäjä puhui sujuvasti englantia ja hänellä oli  ihastuttava brittiaksentti. Ohjelman sisältö oli aivan huikean mielenkiintoista ja kostui syvällisestä analyysista. Minusta on mahtavaa, että fiktiivisiä hahmoja analysoidaan psykologisesti, kuin ne olisivat oikeita henkilöitä.

Phil Spector esittää: Wall of text
Ohjelman toteutus oli sitten hieman ongelmallisempi. Esitys oli lyhennetty gradu-tutkielmasta ja se olisi kaivannut hieman keventämistä. Jo kuvien lisääminen kalvoihin olisi auttanut, sillä ne olivat pientä tekstiä täynnä. Mutta ehkä esitystä olisi voinut vielä viilata muutenkin coniystävällisemmäksi. Tällaisenaan se oli aika yliopistomainen ja raskas, vaikka täyttä asiaa olikin. Minä jaksoin pysyä vireänä loppuun saakka, mutta GC koomasi osan ajasta.





 Kirjoittanut Grandpa Cthulhu

Pelitkö taidetta, häh?

Päivän viimeinen ohjelma oli taidepelejä käsittelevä esitelmä. Esitelmän pitäjällä itsellään oli selkeä käsitys siitä mitä hän piti taidepeleinä ja hän kävikin hyvillä esimerkeillä läpi erilaisia kriteerejä millä peli voidaan luokitella taidepeliksi. Lopussa hän myös hieman kävi läpi erilaisia yleisiä suhtautumisia siihen miten ihmiset luokittelevat taiteen ja pelien suhteen.

Limbo ja taidepelin määritelmä

Esitelmä oli itsessään todella hyvä. Alku ehkä vähän eteni hitaammin kun käytiin läpi yleisesti taiteen määritelmää mutta kun päästiin itse asiaan niin kalvot olivat selkeitä sekä hauskoja. Näytetyt pelivideot oli myös erittäin hyvin valittu. Paca plus peli vaikutti ehkä maailman parhaalta ikinä. Oikeasti katsokaa tuo esitelmässäkin näytetty alkuvideo ja tekin näette valon.


Parhaita puolia ohjelmassa oli kuitenkin sen pitäjän ihan tarkoituksella loppuun jättämä aika yleisökeskustelulle/kysymyksille. Tuli nimittäin todella hyviä sekä mielenkiintoisia kommentteja ja mielipiteitä yleisöstä. Onnistui minusta ihan kivasti tuomaan muita ideoita ja näkökulmia aiheeseen myös.

Kaiken kaikkiaan siis oikein hyvä lopetus myös ensimmäiselle Fanfest-päivälle.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti